Verstand van Voelen

Haptonomie is een wetenschap die gaat over de rol van voelen en gevoelens binnen het leven van alledag.

Bedrijfshaptonomie is een vakgebied dat gaat over de rol van voelen en gevoelens in een organisatie. De aanpak leidt tot zowel beweging en beleving in organisaties als onderlinge afstemming. 

Bedrijfshaptonomie wordt ontwikkeld en gepraktiseerd in een samenwerkingsverband van organisatieprofessionals met een haptonomie opleiding. De KliQ is een initiatief van Andre de Jong.

Visie: Verstand van voelen leidt tot persoonlijk en zakelijk succes

Bedrijfshaptonomie gaat uit van het directe verband tussen wat mensen innerlijk beweegt en hoe dat er aan de buitenkant uitziet, klinkt en aanvoelt (non verbale communicatie). 

Deze non verbale communicatie maakt iedere persoon uniek,  weerspiegelt gevoelens en is voor ruim 80% leidend voor verhoudingen tussen klanten, medewerkers, management en directie. Het bepaalt de effectiviteit van gedrag binnen samenwerkingsverbanden en het succes van de organisatie.

Gevoelens gaan samen met gedachten, een bepaalde manier van denken en van doen. Ze beïnvloeden elkaar op een karakteristieke en unieke manier. Door deze karakteristieken te snappen en ervaren krijg je een steeds realistischer en vollediger beeld van de valkuilen en kwaliteiten van jezelf, je team en je organisatie. Dat geeft keuzevrijheid, ontwikkeling en resultaat.